• Section: Media /Monday 26th January 2015

    Alphabetic Index : A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

    Search β):

    * Arab News *

    عرب نیوز


    Iranian_Flag_Hand_Love_Heart.jpg
    Arab News is Saudi Arabia's first English-language newspaper. It was founded in 1975 by Hisham and Mohammed Ali Hafiz. Today, it is one of 29 publications produced by Saudi Research & Publishing Company (SRPC), a subsidiary of Saudi Research & Marketing Group (SRMG). Mohammed Fahad Al-Harthi (malharthi@arabnews.com) is the editor-in-chief. Arab News is popular among many sections of Saudi society, including nationals and foreign residents, and from various socio-economic levels — guest workers to company CEOs. With such a large distribution and diverse group of readers, Arab News is the first choice among executives in local and foreign financial institutions. Because of its wide readership profile, the paper serves as a much sought-after medium for advertising and regional brand building. With the advent and growing popularity of the Internet as a source of information, the daily's website (www.arabnews.com) gets hundreds of thousands of hits every day from Web surfers worldwide. Arab News was the first newspaper to provide a Saudi perspective in English on a wide range of national, regional and global issues through its diverse collection of columnists. This content keeps track of the Kingdom's policies and developments in Saudi society. Arab News is printed in color simultaneously at its state-of-the-art facilities in Jeddah, Riyadh and Dammam. It can be found on newsstands throughout the Middle East. (Wikipedia) - Arab News Arab News Type Format Owner(s) Founder(s) Publisher Editor Founded Language Headquarters Circulation Sister newspapers ISSN OCLC number Website
    Daily newspaper
    Broadsheet
    Turki bin Salman Al Saud
    Saudi Research and Marketing Group (SRMG)
    Saudi Research and Publishing Company
    Mohammed Fahad Al Harthi
    20 April 1975; 39 years ago (1975-04-20)
    English
    Jeddah, Saudi Arabia
    51,481
    Al Eqtisadiah Asharq al Awsat
    0254-833X
    4574467
    Arab News

    Arab News is an English-language daily newspaper published in Saudi Arabia. It is published simultaneously from Jeddah, Riyadh, and Dammam. The target audiences of the paper which is published in broadsheet are businessmen, executives and diplomats.

    Contents
    • 1 History
    • 2 Chief editors and staff
    • 3 Political position
    • 4 Content
    • 5 Controversy
    • 6 Distribution
    • 7 See also
    • 8 References
    • 9 External links

    History

    Arab News was founded in Jeddah on 20 April 1975 by Hisham Hafiz and his brother Mohammad Hafiz. It was the first English-language daily newspaper published in Saudi Arabia. Arab News is also the first publication of SRPC. The daily was jointly named by Kamal Adham, Hisham Hafiz and Turki bin Faisal.

    The paper is one of twenty-nine publications published by Saudi Research and Publishing Company (SRPC), a subsidiary of Saudi Research and Marketing Group (SRMG). The chairman of SRMG and therefore, Arab News is Turki bin Salman Al Saud.

    Chief editors and staff

    Muhammad Ali Hafiz and Zuhair Al Fakeeh were two early editors of Arab News in 1976. Jihad Khazen is the first editor-in-chief of the paper. Muhammad Al Shibani became the editor-in-chief of the paper in 1981. Later, Khaled Almaeena served as editor-in-chief from 1982 to 1993. Then, Farouk Luqman worked as editor-in-chief beginning in 1993 for a short period. In 1994, Abdul Qader Tash became the editor-in-chief and his tenure lasted for four years. Jamal Khashoggi also worked for the daily as an editor.

    The editor-in-chief was again Khaled Almaeena from 1998 to October 2011. The next editor-in-chief was Abdul Wahab Al Faiz until January 2013, former chief editor of Al Eqtisadiah that is another daily paper published under SMRG and former editor of the internationally distributed weekly magazine Al Majalla, another publication of SMRG. Faiz was replaced by Mohammed Fahad Al Harthi in January 2013 as editor-in-chief of the daily.

    Among its staff is Hana Hajjar, the only female political cartoonist in Saudi Arabia.

    Political position

    Arab News is regarded as one of the Saudi newspapers dominated by late Nayef bin Abdulaziz and his brother Salman bin Abdulaziz. In fact, since the publisher of Arab News, SPRC, is a subsidiary of SRMG, Prince Salman''s son Turki bin Salman Al Saud is owner of the paper.

    ContentThe front page of the first issue of Arab News (20 April 1975)

    Arab News offers a variety of news ranging from politics and finance to sports and social events. One of the good examples of the transparency in media was a commentary written on the first anniversary of the September 11 attacks by Rasheed Abu Alsamh published in Arab News:

    First, we must stop denying that any of the hijackers were Saudis or even Arab. We must also stop saying that the September 11 attacks were a CIA-Zionist plot to make the Arabs and Islam look bad. That is utter nonsense. We must be mature and responsible enough to admit that these sick minds that hatched and perpetrated these dastardly attacks, were, sadly, a product of a twisted viewpoint of our society and our religion...We must stop the hatred being taught to our children in schools.

    On 8 May 2011, Hassan bin Youssef Yassin, a longtime aide to Foreign Minister Saud bin Faisal, wrote in Arab News that the Arab countries had all failed miserably to offer either democracy or economic well-being.

    Controversy

    Although the paper is owned by SMRG that is close to the Saudi government, there are some incidents in which journalists of the paper are dismissed by the government. In March 1992, the editor-in-chief of the Arab News, Khalid Almeena was briefly dismissed for reprinting an interview with the Egyptian Muslim leader Sheikh Omar ''Abdal-Rahman which had been published in a US daily.

    The other controversial incident occurred in April 2007 when journalist Fawaz Turki was dismissed for publishing a column on the atrocities of Indonesia during its 1975–99 occupation of East Timor. It was also reported that Turki had previously been warned by related Saudi authorities to stop his criticisms about former Egyptian President Hosni Mubarak.

    Distribution

    In addition to its domestic distribution in Saudi Arabia, Arab News has a wide range of international distribution, including United Arab Emirates, Kuwait, Bahrain, Qatar, Oman, Near East, North Africa, Europe and the USA.<Arab News is Saudi Arabia's first English-language newspaper. It was founded in 1975 by Hisham and Mohammed Ali Hafiz. Today, it is one of 29 publications produced by Saudi Research & Publishing Company (SRPC), a subsidiary of Saudi Research & Marketing Group (SRMG). Mohammed Fahad Al-Harthi (malharthi@arabnews.com) is the editor-in-chief. Arab News is popular among many sections of Saudi society, including nationals and foreign residents, and from various socio-economic levels — guest workers to company CEOs. With such a large distribution and diverse group of readers, Arab News is the first choice among executives in local and foreign financial institutions. Because of its wide readership profile, the paper serves as a much sought-after medium for advertising and regional brand building. With the advent and growing popularity of the Internet as a source of information, the daily's website (www.arabnews.com) gets hundreds of thousands of hits every day from Web surfers worldwide. Arab News was the first newspaper to provide a Saudi perspective in English on a wide range of national, regional and global issues through its diverse collection of columnists. This content keeps track of the Kingdom's policies and developments in Saudi society. Arab News is printed in color simultaneously at its state-of-the-art facilities in Jeddah, Riyadh and Dammam. It can be found on newsstands throughout the Middle East. (Wikipedia) - Arab News

    Arab News Type Format Owner(s) Founder(s) Publisher Editor Founded Language Headquarters Circulation Sister newspapers ISSN OCLC number Website
    Daily newspaper
    Broadsheet
    Turki bin Salman Al Saud
    Saudi Research and Marketing Group (SRMG)
    Saudi Research and Publishing Company
    Mohammed Fahad Al Harthi
    20 April 1975; 39 years ago (1975-04-20)
    English
    Jeddah, Saudi Arabia
    51,481
    Al Eqtisadiah Asharq al Awsat
    0254-833X
    4574467
    Arab News

    Arab News is an English-language daily newspaper published in Saudi Arabia. It is published simultaneously from Jeddah, Riyadh, and Dammam. The target audiences of the paper which is published in broadsheet are businessmen, executives and diplomats.

    Contents
    • 1 History
    • 2 Chief editors and staff
    • 3 Political position
    • 4 Content
    • 5 Controversy
    • 6 Distribution
    • 7 See also
    • 8 References
    • 9 External links

    History

    Arab News was founded in Jeddah on 20 April 1975 by Hisham Hafiz and his brother Mohammad Hafiz. It was the first English-language daily newspaper published in Saudi Arabia. Arab News is also the first publication of SRPC. The daily was jointly named by Kamal Adham, Hisham Hafiz and Turki bin Faisal.

    The paper is one of twenty-nine publications published by Saudi Research and Publishing Company (SRPC), a subsidiary of Saudi Research and Marketing Group (SRMG). The chairman of SRMG and therefore, Arab News is Turki bin Salman Al Saud.

    Chief editors and staff

    Muhammad Ali Hafiz and Zuhair Al Fakeeh were two early editors of Arab News in 1976. Jihad Khazen is the first editor-in-chief of the paper. Muhammad Al Shibani became the editor-in-chief of the paper in 1981. Later, Khaled Almaeena served as editor-in-chief from 1982 to 1993. Then, Farouk Luqman worked as editor-in-chief beginning in 1993 for a short period. In 1994, Abdul Qader Tash became the editor-in-chief and his tenure lasted for four years. Jamal Khashoggi also worked for the daily as an editor.

    The editor-in-chief was again Khaled Almaeena from 1998 to October 2011. The next editor-in-chief was Abdul Wahab Al Faiz until January 2013, former chief editor of Al Eqtisadiah that is another daily paper published under SMRG and former editor of the internationally distributed weekly magazine Al Majalla, another publication of SMRG. Faiz was replaced by Mohammed Fahad Al Harthi in January 2013 as editor-in-chief of the daily.

    Among its staff is Hana Hajjar, the only female political cartoonist in Saudi Arabia.

    Political position

    Arab News is regarded as one of the Saudi newspapers dominated by late Nayef bin Abdulaziz and his brother Salman bin Abdulaziz. In fact, since the publisher of Arab News, SPRC, is a subsidiary of SRMG, Prince Salman''s son Turki bin Salman Al Saud is owner of the paper.

    ContentThe front page of the first issue of Arab News (20 April 1975)

    Arab News offers a variety of news ranging from politics and finance to sports and social events. One of the good examples of the transparency in media was a commentary written on the first anniversary of the September 11 attacks by Rasheed Abu Alsamh published in Arab News:

    First, we must stop denying that any of the hijackers were Saudis or even Arab. We must also stop saying that the September 11 attacks were a CIA-Zionist plot to make the Arabs and Islam look bad. That is utter nonsense. We must be mature and responsible enough to admit that these sick minds that hatched and perpetrated these dastardly attacks, were, sadly, a product of a twisted viewpoint of our society and our religion...We must stop the hatred being taught to our children in schools.

    On 8 May 2011, Hassan bin Youssef Yassin, a longtime aide to Foreign Minister Saud bin Faisal, wrote in Arab News that the Arab countries had all failed miserably to offer either democracy or economic well-being.

    Controversy

    Although the paper is owned by SMRG that is close to the Saudi government, there are some incidents in which journalists of the paper are dismissed by the government. In March 1992, the editor-in-chief of the Arab News, Khalid Almeena was briefly dismissed for reprinting an interview with the Egyptian Muslim leader Sheikh Omar ''Abdal-Rahman which had been published in a US daily.

    The other controversial incident occurred in April 2007 when journalist Fawaz Turki was dismissed for publishing a column on the atrocities of Indonesia during its 1975–99 occupation of East Timor. It was also reported that Turki had previously been warned by related Saudi authorities to stop his criticisms about former Egyptian President Hosni Mubarak.

    Distribution

    In addition to its domestic distribution in Saudi Arabia, Arab News has a wide range of international distribution, including United Arab Emirates, Kuwait, Bahrain, Qatar, Oman, Near East, North Africa, Europe and the USA.

    Tags:Africa, Arab, Arab News, Arabia, Bahrain, CIA, Egyptian, Emirates, Europe, Foreign Minister, Hafiz, Hana, Hosni Mubarak, Indonesia, Internet, Islam, Jihad, Kuwait, Middle East, Muslim, Near East, Oman, President, Qatar, Riyadh, Saudi, Saudi Arabia, September 11, Sheikh, US, USA, United Arab Emirates, Website, Wikipedia, Zionist


    Website:http://www.arabnews.com



    Add definition or comments on Arab News

    Your Name / Alias:
    E-mail:
    Definition / Comments
    neutral points of view
    Source / SEO Backlink:
    Anti-Spam Check
    Enter text above
    Upon approval, your definition will be listed under: Arab News